Spør Arkitekten: Arkitekturen i San Gimignano

For noen uker siden fikk jeg mitt andre spørsmål fra en leser… ( Takk, Emily!) Beklageligvis har det vært så travelt i det siste at jeg ikke har hatt tid til å svare deg før, men her kommer det endelig!
san gimignano

Spørsmålet:

Hei Connie,
Etter din mening , hvordan gjenspeiler San Gimignano sin arkitektur dets vekst og fall av rikdom og/eller økonomisk suksess og velstand?
Hilsen,
Emily

Mitt svar:

Hei Emily,
Takk for et interessant spørsmål som fikk meg til å tenke. Jeg håper svaret mitt er relevant for deg. Se under.

Etter min mening gjenspeiler den unike arkitekturen til San Gimignano byens økoknomiske oppgangs- og nedgangstider på en svært begrenset måte. San Gimignano nådde sitt store høydepunkt under middelalderen på grunn av at det var mengder av kjøpmenn og pilegrimer som dro forbi. Satsningen på dyrking av safran (som ble brukt som valuta på den tiden) falt dessuten svært heldig ut. I denne perioden ble alle de karakteristiske tårnene bygget, i tillegg til noen fine eksempler på romansk og gotisk arkitektur, og bymuren som omkranset det hele.

San Gimignano

Palazzo Comunale (klikk for original)

Palazzo Comunale (klikk for original)

Senere da nedgangstidene kom ble ikke de solide steinkonstruksjonene påvirket i særlig stor grad. Dette illustrerer den åpenbare fordelen det er å bygge med stein i områder uten forurensning…

Et morsomt faktum er at tårnene ble bygget stadig høyere på grunn av rivaliseringen mellom to rike familier som prøvde å overgå hverandre (bokstavelig talt). Denne lille maktkampen pågikk til det hadde blitt bygget ca 70 tårnhus, men da hadde byens ledelse fått nok og vedtok en lov som sa at ingen tårn kunne være høyere enn Palazzo Comunale .

I dag er byen er som et levende museum med strenge byggeforskrifter, som er utformet spesifikt for å fryse den i sin middelalderske form. Etter at dyrkingen av safran avtok har økonomien i byen har vært dominert av turisme. På et tidspunkt bygget de til og med en vakker keramisk skulptur av byen og satte den i et hvelv for å vise den frem til turister.

Men i fjor ble skulpturen tatt ut av hvelvet og plassert i bakgården, utsatt for vær og vind. Selv om den opprinnelige byen består testen fra naturkreftene er dette ikke tilfellet med skulpturen, og heller ikke noen god idé dersom målet er å bevare noe sårbart og verdifult . Hvis dette er på noen måte er relevant for spørsmålet ditt må være som et slags bilde av forfall…

Foto Øyvind Teig (klikk for hans webside)

Foto Øyvind Teig (klikk for hans webside)

Foto Øyvind Teig (klikk for hans webside)

Foto Øyvind Teig (klikk for hans webside)

Generelt sett er endring og forfall en del av naturens gang. Fra det øyeblikket en bygning er ferdig og tatt i bruk starter forringelsesprosessene. Vi har vel alle opplevd de grufulle første ripene på et splitter nytt tregulv, men etter en stund slutter vi å legge merke til det… Det eneste vi kan gjøre for å forhindre at tidens tann setter synlige spor på bygningene våre er å kompensere (med mindre situasjonen er så ille at bygningen må rives). Når vi bygger med solide materialer vil bygningene forbli intakt og vakre mye lenger, og behovet for kompensasjon er langt mindre…

Connie120E-button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Spør Arkitekten: Arkitekturen i San Gimignano — 2 Comments

  1. spennende lesning og vedrørende tårn, så er det vel mye maktbruk rundt om i verden, hvis denne historien går igjen 🙂

Kommentarer: